معرفی

یکی از کشورهای مورد استقبال ایرانیان جهت مهاجرت و سرمایه گذاری کشور ارمنستان است که در همسایگی کشور عزیزمان ایران قرار دارد. همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی سالانه برای ثبت شرکت، مهاجرت، تحصیل و اقامت این کشور را انتخاب کنند. جالب است بدانید ارمنستان اولین کشوری ست که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت. همسایگان ارمنستان از شمال گرجستان و از جنوب ایران از شرق جمهوری آذربایجان و از غرب ترکیه می باشند. پایتخت کشور ارمنستان ایروان است و به زبان ارمنی صحبت می کنند.

جمعیت این کشور حدود ۳ میلیون نفر است که تراکم جمعیت در پایتخت بیشتر است. واحد پول ارمنستان درام می باشد. مهم ترین منبع درآمدی در ارمنستان از طریق تولیدات مواد شیمیایی، ماشین سازی، ساختمان سازی و گردشگری و توریسم می باشد.

کشور ارمنستان عضو چندین سازمان بین المللی مهم می باشد از جمله سازمان ملل متحد، بانک اروپایی، اتحادیه اوراسیا، شورای اروپا و بانک توسعه اوراسیایی. اکثر منابع انسانی این کشور در زمینه های کشاورزی و خدمات مربوط به توریسم و گردشگری مشغول به کار هستند.

ارمنستان از تنوع مکان های دیدنی فراوانی برخوردار است که خود موجب جذب گردشگر به این کشور شده است. در برخی از کشورهای اروپایی به دلیل لغو اخذ ویزا برای رفتن به کشورهای دیگر و پیشرفت زیر ساخت های گردشگری باعث شده که ثبت شرکت در ارمنستان از رونق خاصی بهره مند شود. موارد رشد اقتصادی در ارمنستان می توان به موارد تولید ناخالص و بودجه ی صنایع مختلف اشاره کرد که همین امر موجب درخواست زیاد برای ثبت شرکت در این کشور شده است.

سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت در ارمنستان

به دلیل روابط گسترده ی ارمنستان با کشورهای اروپایی ثبت شرکت در این کشور برای انجام معاملات تجاری به روابط اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می کند. اگر بخواهید در ارمنستان اقامت داشته باشید ثبت شرکت یکی از گزینه های مهم برای این امر می باشد. ثبت شرکت در تمامی مناطق ارمنستان یکسان است و تفاوتی میان ثبت شرکت در ایروان و دیگر شهرهای آن ندارد. در ارمنستان می توانید به صورت تک نفره شرکت ثبت کنید و اتباع خارجی هیچ گونه محدودیتی در ثبت شرکت نخواهند داشت.

ارمنستان یک کشور صنعتی تجاری می باشد که به مرکزی برای شرکت های نوپا شکل گرفته است. ارمنستان از رشد اقتصادی بالایی بهره می برد به طوری که در سال های اخیر به یکی از کشورهای قابل توجه برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

با ثبت شرکت در ارمنستان می توانید برای خود و خانواده ی خود تابعیت ارمنستانی بگیرید پس دیگر نیازی به شریک ارمنی برای ثبت شرکت ندارید. کارآفرینان و تاجران زیادی در ارمنستان مشغول فعالیت هستند زیرا شاخص بین المللی مالی در کشور بالاست و شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری به وجود آورده است.

قانون تجارت ارمنستان تبعیضی برای نداشتن تابعیت ارمنستان به جهت ثبت شرکت در این کشور قائل نشده و تنها تفاوت مقررات صرفا برای نوع شرکت ها مطرح شده است.

پس از تکمیل مدارک جهت ثبت شرکت باید تعداد اعضاء و سرمایه شرکت مشخص شود. مرحله ی بعدی اعلام اقامتگاه شرکت و داشتن آدرس تجاری برای دفتر کار می باشد. پس از تایید نام شرکت که در ایروان انجام می گیرد و بعد از آن به تاییدیه رسمی می رسد و شرکت رسما ثبت می شود.

برای تاسیس شرکت نیازی نیست حتما تابع ارمنستان باشید
جهت ثبت شرکت خود در ارمنستان با ما تماس بگیرید

مزایای ثبت شرکت در ارمنستان

دولت ارمنستان برای حمایت و تشویق کارآفرینان و سرمایه گذاران طرح های زیادی در جهت توسعه کسب و کار و فعالیت به وجود آورده است که این امر موجب رشد اقتصادی و صنعتی و وجود مشاغل متنوع در همه ی زمینه ها شده است.

فراهم کردن شرایط مطلوب توسط دولت ارمنستان برای سرمایه گذاری در این کشور باعث جذب سرمایه گذاران خارجی شده است و امکان جذب نیروی انسانی برای کار راحت تر صورت می گیرد. عوارض گمرکی بین ایران و ارمنستان حذف گردیده که یکی از مهم ترین علل جذب سرمایه گذاران ایرانی به این کشور می باشد.

با ثبت شرکت در ارمنستان و افتتاح حساب بانکی می توانید از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنید همچنین به اخذ اقامت دائم هم کمک می کند که سریع تر به نتیجه برسید. امکانات مورد نیاز در زمینه های صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و… از تنوع بالایی برخوردار هستند که هر کدام به رشد کشور ارمنستان کمک میکنند.

از دیگر مزایای ثبت شرکت در این کشور می توان به امکان تجارت آزاد اشاره کرد. همچنین مواردی مثل هزینه پایین زندگی، نرخ مالیاتی کم، بی طرفی ارمنستان از نظر جهات سیاسی از مزایای ارمنستان می باشند.

برای شروع به فعالیت شرکت در ارمنستان نیازی به هیچ مجوزی در خصوص موضوع فعالیت نمی باشد. همین که شرکت ثبت شود کافی است. حتی می توان موضوع شرکت را به صورت چند منظوره لحاظ کرد.

مدت زمان ثبت شرکت در ارمنستان بسیار کوتاه است و نیازی به حضور متقاضی در این کشور نیست.

انواع شرکت در ارمنستان

برای ثبت شرکت باید با انواع آن آشنا شوید، البته ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص از همگی مهم تر و رایج تر هستند. تنها شرکتی که اجازه ی ثبت آن برای اتباع خارجی وجود دارد شرکت با مسئولیت محدود می باشد. حسن این شرکت مالیات بسیار کمی ست که در بر دارد و اخذ اقامت از طریق ثبت این نوع شرکت فراهم می گردد. شرایط ثبت این نوع شرکت آن است که یک نفر با هر ملیتی که دارد می تواند به تنهایی شرکت ثبت کند ولی اگر قصد ثبت شرکت سهامی خاص را داشته باشید باید یک شریک ارمنی هم داشته باشید تا بتوانید این شرکت را به ثبت برسانید.

شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

شرکت با مسئولیت محدود از رایج ترین نوع ثبت شرکت است. در این نوع شرکت هر سهامدار، میزان مشخصی مسئولیت داشته و هیچکدام مسئول بدهی شرکت نیستند. شاید برایتان سوال شود که چرا ثبت شرکت در نوع مسئولیت محدود از بهترین گزینه ها است؟ در جواب این سوال باید گفت این نوع شرکت برای ثبت و راهاندازی هزینه کمی نیاز دارد و حتی شما میتوانید مراحل را بسیار آسان بگذرانید.

البته شما میتوانید شرکت با مسئولیت محدود مضاعف راه اندازی کنید که کاملاً شبیه LLC بوده و تنها تفاوت آن این است که شما در اساسنامه شرکت میتوانید مسئولیت هر فرد در قبال بدهی شرکت را ذکر کنید.

شرکت سهامی (JSC)

این شرکت برعکس شرکت با مسئولیت محدود، برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ که دارای چندین سهامدار هست، مناسب است. این نوع شرکت دارای شخصیت حقوقی بوده و حریم خصوصی بهتری برای سهامداران ارائه میدهد.

در این نوع شرکت گزینههای بسیار زیادی برای تهیه ساختار سرمایه سهمی هر فرد و نحوه مدیریت در اختیار سهامداران و صاحبان قرار میدهد. شرکت سهامی خود به دو نوع عام و خاص تقسیم بندی میشود، برای مثال در نوع عام آن میتوان آزادانه سهام را انتقال داد.

دفاتر شعبه

به زیر مجموعه های شرکت های خارجی که در کشور ارمنستان مستقر هستند، دفاتر شعبه می گویند. مدیری خارجی می تواند یک شرکت تابعه تأسیس کند . شرکت تابعه به شرکت خواهر گفته میشود که توسط یک شخصیت حقوقی جداگانه مدیریت میشود.

شرکت تعاونی

در شرکت تعاونی هر کدام از کارگران یا کارمندان حق یک رای را دارند. و سودی که به دست افراد میرسد. هیچ ربطی به میزان سرمایه آنها ندارد و بر اساس میزان فعالیت آنها در شرکت، محاسبه می شود. تعاونی بیشتر برای کسب و کارهای کوچک مناسب بوده و توسط کارگران و کارمندان ارائه میشود. تعاونی ارزش بیشتری برای فعالیت انجام شده نسبت به سرمایه قائل است. همانطور که گفتیم سود حساب شده بسته به تلاش افراد متفاوت است و نمی توان به سرمایه گذاری نسبت داد.

چرا ثبت شرکت در ارمنستان؟

ثبت شرکت در ارمنستان برعکس شرکت در کشورهای اروپایی بسیار آسان و با سرعت بیشتری انجام می شود. برای مثال اگر شما به صورت حضوری برای ثبت شرکت در این کشور اقدام کنید، یک روزه کارتان انجام خواهد شد. حتی در صورتی که نمی توانید حضوری کارها را انجام دهید شما در ۳ روز میتوانید تمامی کارها را انجام داده و صاحب یک شرکت شوید.

یکی از مزایای بی نظیر ثبت شرکت در کشور ارمنستان این است که شرکت های خفته (غیر فعال) اصلاً نیازی به پرداخت مالیات ندارند و حتی نیاز به استخدام افراد و اجاره دفتر هم ندارند. خارجی ها از هر جای دنیا می توانند به صورت صد در صد یک شرکت ارمنی را در اختیار داشته باشند. در برخی کشورها قوانینی حاکم است که هر شرکتی که توسط فرد خارج از تبعیت کشور ثبت میشود، باید حتماً افرادی کهِ تابع آن کشور هستند را باید استخدام کنند تا برای آنهای ایجاد شغل کند. مدیران شرکت نیاز ندارند که در این کشور زندگی کنند و از راه دور هم می توانند شرکت خود را مدیریت کنند.

چرا ثبت شرکت در ارمنستان

مراحل ثبت شرکت در ارمنستان

ابتدا نام شرکت (متناسب با قوانین و هنجارهای فرهنگی کشور) تعیین می گردد و بعد از آن نوع شرکت مشخص می شود. در مرحله بعد مدارک و اسناد ثبتی به زبان ارمنی تنظیم می شوند و سپس این مدارک به دیوان ثبت ارمنستان ارسال خواهند شد و با تاییدیه دیوان به افتتاح حساب بانکی و واریز مبلغ سرمایه اولیه شرکت می پردازیم.

در صورت نیاز مجوزهای لازم از نهادهای گوناگون در خصوص فعالیت شرکت اخذ می گردد به طور مثال: تاییدیه های شهرداری، واردات و صادرات، زیست محیطی، افتتاح یک فروشگاه و…

همانطور که گفته شد با ثبت شرکت در ارمنستان می توان برای اخذ اقامت اقدام کرد که نیاز به آزمایش های پزشکی مورد نیاز دارد و مدارک مربوط را به سازمان مهاجرتی این کشور باید ارائه داد. مدت زمان اخذ اقامت در ارمنستان بین ۴۰ تا ۴۵ روز کاری می باشد.

در پایان باید ذکر کنیم که مدت زمان ثبت شرکت در ارمنستان ۱۰ روز کاری خواهد بود که اگر تاییدیه مدارک از سوی دیوان به طول انجامد این مدت زمان طولانی تر خواهد شد.

ثبت شرکت در ارمنستان به صورت غیر حضوری

تا جای امکان بهتر است برای ثبت شرکت به آن کشور مسافرت کنید و این کار را به صورت حضوری انجام دهید؛ در غیر این صورت باید جنبههای منفی را نیز قبول کنید، البته ثبت شرکت غیر حضوری در ارمنستان جنبه های مثبتی نیز دارند.

برای ثبت شرکت به صورت غیر حضوری خیلی راحت بدون حضور کارکنان و مدیران میتوانید اقدام کنید. حال شاید برای شما سوال شود که چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ در جواب این سوال باید گفت میتوانید این کار را از طریق وکیل یا الکترونیک توسط خودتان انجام دهید. دقت داشته باشید که اگر این کار را خودتان انجام دهید؛ امکان اشتباه کردن بسیار زیاد خواهد بود.

برای ثبت شرکت به صورت غیر حضوری بهترین کار این است که به سایت فروغ پاسارگاد ماندگار مراجعه کنید و مدارک لازم را در اختیار تیم خبره قرار دهید و بعد هم منتظر خبر باشید. خوشبختانه این کار نه نیاز به هزینه بالا و نیاز به صبر کردن؛ دارد. شما باید توجه کنید که افراد کلاهبرداری نیز در این حوزه وجود دارند که در اعضای پول هنگفتی کار شما را راه میاندازند.

نکات ثبت شرکت غیر حضوری در ارمنستان

  • شما میتوانید به صورت غیر حضوری به صورت رایگان به ثبت نام دولتی بپردازید. اگر هم هزینهای پرداخت شود؛ زیاد به چشم نخواهد آمد و بیشتر برای دستمزد کارگران است.
  • هزینه مهر و آدرس شرکت به عهده افراد است و این کار بر عهده وکیل خواهد بود و برای دادن وکالت نامه به وکیل شما باید حداقل ۴۰۰ دلار هزینه کنید.
  • شما باید حتماً یک حساب بانکی باز کرده و حدود ۲۰۰ دلار درون حساب پول بریزید.
  • توجه کنید برای گرفتن ویزا نیز شما باید حدود ۱۸۰ دلار هزینه کنید.
ثبت شرکت غیر حضوری در ارمنستان

مدارک لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان

همانطور که متوجه شدید؛ ثبت شرکتها انواع مختلفی دارند در نتیجه هر کدام نیاز به مدارک خاص خود رادارند. اما به طور کلی برای اینکه صاحب شرکتی در کشور ارمنستان شوید باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • شما به امضای هیئت مدیره نیاز دارید، حال چه مؤسس یک نفر باشد چه چند نفر، ثبت شرکت باید به امضای مؤسسین رسیده باشد.
  • باید اساسنامه شرکت را به امضای هیئت مدیره برسانید و سپس ارائه دهید.
  • برای ثبت شرکتهای تجاری نیازی به ارائه رسید پرداخت عوارضی نیست اما اگر شرکت شما غیر تجاری است حتماً باید رسید پرداخت عوارض دولتی را ارائه دهید.
  • حداقل هزینه برای ثبت اسم و شرکت ۶۲۰۰ درام است. البته در صورتی که به ساخت مهر نیز نیاز داشته باشید باید ۱۵۰۰ درام نیز بپردازید. البته این هزینه تقریبی بوده و نمیتوان هزینه دقیق را مشخص کرد.
  • مشخصات و مدارک هویتی کفیل و مدیر عامل
  • ترجمه رسمی پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • مشخص کردن آدرس و زمینه ی فعالیت شرکت
  • رسید پرداخت عوارض گمرکی و ترجمه ی آن

افتتاح حساب در بانک های ارمنستان

افتتاح حساب بانکی در ارمنستان به دو صورت انجام می شود:

  1. سوییفت

  2. ویزا کارت یا مستر کارت

کلیه مراحل افتتاح حساب بانکی در ارمنستان بعد از تایید نام و بعضا ثبت کامل شرکت انجام می شود. هزینه ای که برای افتتاح حساب پرداخت می شود ۲۵۰ دلار است که سه روز کاری به طول می انجامد. مهم ترین بانک در ارمنستان بانک VTB است که دارای ۶۶ شعبه در کل ارمنستان است. از دیگر بانک های معتبر این کشور می توان به بانک آرارات، آکبا، پرو کردیت و آمریا اشاره کرد که به دلخواه می توان هر یک از آنها را برای افتتاح حساب انتخاب کرد که معمولا VTB پرطرفدارترین آنهاست.

هزینه ثبت شرکت در ارمنستان

هزینه به نوع شرکت بستگی دارد ولی سرمایه و تعداد شرکا هم در تعیین آن تاثیر گذار است توجه داشته باشید حداقل میزان سرمایه برای شرکت ۵۰ هزار درام است. شما می توانید از طریق اخذ وام و اعتبارات بانکی سرمایه شرکت خود را تامین کنید. ثبات اقتصادی ارمنستان باعث شده هزینه های پیش رو که با درام محاسبه می شود از نوسان کمی برخوردار باشد که این می تواند برای متقاضیان مزیت ویژه ای باشد.

هزینه ثبت شرکت در ارمنستان

سوالات متداول