معرفی

گرجستان جزء کشورهای ست که هم در قاره آسیا و هم قاره اروپا واقع شده است هم چنین از نظر دریایی بین دریای سیاه قرار گرفته است. مساحت این کشور حدود ۶۹۷۰۰ کیلومتر مربع می باشد. همسایگان گرجستان از شمال کشور روسیه از جنوب با جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان هم مرز است. گرجستان دارای اقلیمی خوش و آب و هواست که هر چهار فصل سال در آن دیده می شود. شهر تفلیس پایتخت این کشور است و مردم آن به زبان گرجی صحبت می کنند.

از لحاظ بازرگانی و اقتصادی این کشور شرایط بسیار مطلوبی دارد به طوری که باعث شده سالانه جمعیت زیادی برای مهاجرت این کشور را انتخاب کنند. برای مهاجرت به گرجستان راه های زیادی وجود دارد مانند ثبت شرکت، اقامت، تحصیل و… خوشبختانه در تفلیس مناطق صنعتی بسیاری وجود دارد که باعث افزایش کسب و کار در این کشور شده است.

ثبت شرکت در گرجستان

در کشور گرجستان نیز همانند سایر کشورها متداول ترین نوع شرکت، شرکت با مسئولیت محدود می باشد که در زمینه های تجاری، بازرگانی و خدماتی فعال می باشد. شرکت های مختلفی در قانون تجارت گرجستان وجود دارند که در این مقاله به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع ثبت شرکت در گرجستان

شرکت با مسئولیت محدود: در این نوع شرکت همان طور که گفته شد فعالیت هایی اعم از تجاری، بازرگانی و خدماتی انجام می شود و طبق قانون تجارت این کشور هر یک از شرکا به میزان سهام و سرمایه خود دارای مسئولیت و پرداخت قروض شرکت می باشند.

شرکت سهامی: دومین شرکت مورد بحث ما شرکت سهامی می باشد که این نوع شرکت نیز در زمینه بازرگانی و تجاری مورد توجه قرار می گیرد و مسئولیت شرکت بر عهده شرکا نیست چرا که سرمایه شرکت به سهام تبدیل می شود و هر یک از شرکا به میزان مبلغ سهام دارای مسئولیت هستند و تعهدی در قبال قروض شرکت ندارند.

شرکت تعاونی: شرکت مستقل و واحد که صرفا برای ایجاد سود آوری ثبت می شود و مانند شرکت مسئولیت محدود شرکاء به میزان آورده سهام خود مسئولیت دارند.

ثبت شرکت یکی از راه های دریافت اقامت دائم در گرجستان
جهت ثبت شرکت خود در گرجستان با ما تماس بگیرید

سرمایه گذاری در گرجستان

در گرجستان بعضی از افراد به تنهایی باعث ایجاد کار آفرینی در این کشور می شوند و شخصیت به وجود می آورند که با توجه به سرمایه خود برای دیگران کار آفرینی میکنند و اجازه می دهند که اشخاص با سرمایه آنها مشغول به کار شوند و بخشی از سود حاصل شده را به کار آفرین بپردازند اما تمام قروض حاصل شده از این کار آفرینی و سرمایه گذاری به خود فرد مربوط می شود.

در کشور گرجستان مشارکت هایی در این خصوص (کار آفرینی) صورت می گیرد که باعث استقبال اتباع خارجی شده و زمینه اشتغال زایی را فرآهم آورده، اما نکته قابل توجه این است که در مشارکت های صورت گرفته با توافق کار آفرین ممکن است بخشی از قروض این مشارکت بر عهده کارآفرین یا خود شخص باشد که در این صورت مسئولیت پرداخت بدهی و قروض را بر عهده می گیرند.

مراحل ثبت شرکت در گرجستان

  1. انتخاب نام مناسب برای شرکت
  2. معرفی آدرس اقامتگاه شرکت
  3. ارائه مدارک هویتی (پاسپورت ترجمه شده)
  4. انتخاب مدیران شرکت که دارای حداقل ۱۸ سال تمام می باشند
  5. اعلام میزان سرمایه شرکت و واریز مبلغ سرمایه
  6. افتتاح حساب بانکی

بانک ها و شرایط اقتصادی گرجستان

کشور گرجستان یکی از معتبرترین کشور ها در زمینه سرمایه گذاری و خدمات بانکی است به طوری که بانک جهانی گرجستان را به عنوان پیشرو ترین کشور در تغییرات اصلاحات اقتصادی و مالی معرفی می کند سیستم بانکی این کشور بسیار از سهولت بالایی برخوردار است و در رقابت با نظام بانکی کشورهایی همچون نروژ، ژاپن و استرالیا می باشد. شرکت هایی که توسط اتباع خارجی در گرجستان ثبت می شوند دارای مالکیت مستقلی هستند و از لحاظ بانکی آزاد هستند و هیچ گونه محدودیتی جهت سرمایه گذاری مالی برای آنها وجود ندارد.

آزادی سرمایه گذاری در گرجستان در حدی هست که حتی اجازه افتتاح حساب بانکی مدت دار و امکان سود دهی برای سرمایه گذار وجود دارد و می تواند از معافیت در زمینه واردات و مالیات های گمرکی بهره ببرد . پس نتیجه می گیریم گرجستان از نظر سرمایه گذاری و انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری با تدوین برنامه هایی در جهت سهولت شرایط سرمایه گذاران کشوری ست که می توان با ثبت شرکت های خصوصی و سرمایه گذاری در آن پیشرفت کرد.

پایه و اساس این کشور بر مبنای آزاد سازی اقتصادی ساخته شده تا جایی که اتباع کشورهای خارجی حق مالکیت بر اموال منقول و غیر منقول را دارند. همچنین انتخاب ارز از این کشور نیز امکان پذیر است. با افتتاح حساب بانکی در گرجستان امکان دریافت وام و تسهیلات بانکی برای صاحبان مشاغل کسب و کار هم وجود دارد و تاجران می توانند آزادانه به تجارت خود مشغول باشند

مالیات پس از ثبت شرکت در گرجستان

نرخ مالیاتی در کشور گرجستان به سه دسته تقسیم می شود:

۱ـ نرخ مالیات بر ارزش افزوده

۲ـ نرخ مالیات بر درآمد

۳ـ مالیات بر سود

در خصوص مورد اول یعنی مالیات بر ارزش افزوده نرخ تعیین شده ۱۸ درصد می باشد ولی در بعضی موارد مالیات ارزش افزوده به صفر درصد کاهش می یابد. در مواردی از قبیل فعالیت های خدماتی، حمل و نقل بین المللی، صادرات، انتقال طلا و…

اما نرخ مالیات بر درآمد چگونه در گرجستان محاسبه می شود؟ به طور کلی ۱۵ درصد محاسبه می شود و با توجه به میزان درآمد حاصله از مشاغل و فعالیت خود ملزم به پرداخت ۱۵ درصد مالیات می باشید.

مالیات بر سود: ۵ درصد سود حاصل از سهام توزیع شده در شرکت را مشمول می شود بدین معنا که هر شخصی با توجه به میزان سهام خود و سودی که از شراکت بدست می آورد در فصل مالیاتی در گرجستان ۵ درصد سود سهام خود را پرداخت می کند.

اقامت با ثبت شرکت در گرجستان

در خصوص اقامت در کشور گرجستان باید یاد آور شد که از طریق ثبت شرکت تنها می توان اقامت موقت این کشور را دریافت کرد. در صورتی این اقامت موقت به اقامت دائم تبدیل می شود که کارت اقامت موقت خود را به مدت ۶ سال متوالی تمدید کنید.

پروسه دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت به طور تقریبی به ۳ الی ۴ ماه زمان نیاز دارد. با ثبت شرکت به شما کارت اقامت ۶ ماه تا یکساله تعلق می گیرد و با توجه به میزان فعالیت شرکت و تداوم آن کارت اقامت پس از اتمام به صورت ۳ ساله و ۵ ساله صادر میگردد. با ایجاد حساب بانکی در گرجستان و واریز مبلغ ۳۸۰۰ دلاری میتوانید با دریافت معرفی نامه از بانک تقاضای اخذ اقامت کنید این در صورتی ست که شما از تمکن مالی برخوردار باشید و ثبت شرکت نیز انجام داده باشید.