معرفی

کشور‌های حاشیه خلیج فارس بهشت افرادی است که قصد راه‌اندازی کسب و کار‌های نوین یا همان استارت آپ‌ها را دارند! این کشور‌ها با وجود سنت گرایی‌هایی که در میانشان رایج است اما به شدت به پیشرفت‌های اقتصادی و علمی اهمیت داده و امروزه حاضرند پول‌های گزاف را در این زمینه خرج کنند تا بتوانند خود را به سطح تکنولوژی جهانی و غربی برسانند.

بنابراین به نظر می رسد که راه‌اندازی یک شرکت دانش بنیان و یا یک استارت آپ در این کشور‌ها از جمله کشور قطر موفقیت‌های زیادی در پی خواهد داشت اما به این سادگی‌ها که فکر می‌کنید هم نیست و اولین قدمی که برای راه‌اندازی هر کسب و کاری در قطر و یا کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید بردارید پیدا کردن یک کفیل در قطری می‌باشد. در این مقاله از وب سایت گلوبال رجیستر قصد داریم تا در رابطه با مراحل قدم به قدم ثبت شرکت در قطر و همچنین مزایا و شرایط آن به صورت کامل با شما عزیزان صحبت کنیم.

شرایط زندگی و کار در قطر

پیش از آنکه در رابطه با پیدا کردن کفیل در قطر و همینطور راه‌اندازی کسب و کار و یا ثبت شرکت در این کشور با شما صحبت کنیم بهتر است تا قدری در رابطه با زندگی در قطر و همینطور ویزای کاری صحبت شود. اولین موضوع مهمی که پس از مهاجرت به قطر و پیاده شدن از هواپیما پیش روی شما قرار می‌گیرد برنامه‌ریزی برای زندگی در قطر است و بدیهی است که اولین قسمت از الزامات زندگی مسکن می‌باشد. تنوع بسیار زیادی از انواع مسکن در قطر وجود دارد و بسته به بودجه‌تان می‌توانید در این کشور مسکن تهیه کنید.

البته لازم به ذکر است که با توجه به مساحت پایین کشور قطر و فشردگی بافت شهری قیمت مسکن در این کشور سنگین‌تر بوده و به صورت کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی در قطر و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس نسبت به سایر کشور‌های مهاجر پذیر بالاتر است. بنابراین توصیه می‌شود که پیش از تصمیم برای مهاجرت کاری و پیدا کردن کفیل در قطر حتماً به خوبی فکر کنید و از مشاورین با تجربه و معتبر ما مشورت کنید.

ویزای کاری در قطر

ویزای کاری در قطر

همانطور که می‌دانید قوانین مربوط به ویزا و اقامت در تمام کشور‌های مهاجر‌ پذیر جهان هر سال در حال تغییر بوده و نمی‌توان یک الگوریتم مشخص را بر آن حاکم دانست. اما طبق آخرین تحولات این قوانین در قطر که در سال ۲۰۲۱ انجام شد شرایط برای نیروی کار موجود در قطر کمی سخت‌تر گشت و با وجود اینکه قوانین حمایتی خاص این کشور همچنان وجود دارد اما قطر اقدام به محدودسازی امکانات مهاجران کرد تا بتواند وفادارترین آن‌ها را برای خود نگه داشته و مابقی را از کشور خارج کند.

به عنوان مثال با وجود تمام سختی‌هایی که در رابطه با مهاجرت و گرفتن ویزا و همینطور کفیل در قطر وجود دارد اما شخصی که اقامت قطر را دریافت کند می‌تواند به سادگی به عنوان یک شهروند مقیم قرارداد اجاره مسکن امضا کند، از خدمات اجتماعی و پزشکی و تحصیلی بهره ببرد، درخواست وام کرده و از خانواده خود برای مهاجرت به قطر دعوت به عمل بیاورد. به هر صورت گرفتن ویزای قطر کار ساده‌ای نیست و اقامت در قطر شاید کمی سخت‌تر باشد اما این کار غیر ممکن نبوده و مزایای بسیاری در کنار سختی‌های خود به همراه دارد.

برای این که بتوانید به بازار کار حرفه‌ای قطر وارد شوید و احتمال ماندگاری خود را در آنجا افزایش دهید نیاز است تا سه مهارت زبان انگلیسی، فنون مذاکرات تجاری و همینطور نگارش پروپوزال را به عنوان پیش نیاز داشته باشید و همین طور مدرکی برای اثبات مهارت خود در این فنون به همراه ببرید.

اخذ اقامت ۲ ساله در قطر با ثبت شرکت
جهت ثبت شرکت خود در قطر با ما تماس بگیرید

ثبت شرکت در قطر

ثبت شرکت در کشور قطر به هشت نوع متفاوت تقسیم می گردد که تنها دو نوع ثبتی برای اتباع ایرانی در کشور قطر امکان پذیر می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱. شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

۲. شرکت در منطقه آزاد و با مالکیت صد در صد ایرانی

  • شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

این نوع شرکت که یکی از رایج ترین نوع در کل دنیا می باشد با شرایط خاصی برای اتباع خارجی قابل ثبت است. تعداد شرکا حداقل دو نفر و حداکثر ۵۰ نفر می باشد. حداکثر سهام شرکای خارجی (ایرانی) ۴۹% و حداقل سهام کفیل قطری (شریک قطری) ۵۱% می باشد. در واقع طبق قانون کشور قطر مالک اصلی شرکت شریک قطری می باشد و این فرد حق دسترسی و کنترل اموال و حساب های بانکی تمامی شرکاء را دارد.

با ثبت شرکت مسئولیت محدود به شریک خارجی کارت اقامت دو ساله در قطر تعلق می گیرد. شریک خارجی موظف است سرمایه ثبتی شرکت را به حساب بانکی شرکت جهت دریافت تاییدیه ها انتقال دهد. این مبلغ بر اساس موضوع فعالیت شرکت متفاوت است.

  • ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری (بدون نیاز به کفیل قطری)

این نوع شرکت در مناطق خاصی از قطر قابل ثبت است که به آن ها اشاره می کنیم:

۱- پارک علم و فناوری قطر

۲- مرکز قطر مال

با ثبت شرکت در پارک علم و فناوری و یا مرکز قطر مال در قطر مالکیت شرکت میتواند صد در صد خارجی (ایرانی) باشد و همچنین اخذ اقامت دو ساله به شرکای خارجی تعلق می گیرد. در پارک علم و فناوری شما از پرداخت مالیات معاف خواهید بود اما در مرکز قطر مال ۱۰% مالیات بر سود بایستی پرداخت شود. همچنین شما از تعرفه گمرک جهت واردات ماشین آلات ، تجهیزات و مواد اولیه به کشور قطر معاف هستید.

تفاوت ثبت شرکت در قطر و عمان

ثبت شرکت در کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت ۵۱ درصد شریک عربی ، ۴۹ درصد شریک ایرانی می باشد. اما بر اساس قانون جدید کشور عمان امکان ثبت شرکت در کشور عمان به صورت سرمایه گذاری خارجی فراهم شده است و در قالب ۷۰ درصد شریک ایرانی ، ۳۰ درصد شریک عمانی ثبت می گردد.

مالیات سالیانه در کشور قطر

طبق قوانین وزارت مالی کشور قطر ، پس از ارائه دفاتر مالی شرکت و اعلام سود خالص شرکت توسط صاحبان شرکت، ۱۰ تا ۳۵ درصد از سود خالص سالیانه به عنوان مالیات از مودی اخذ می گردد.

لازم به ذکر است تا سقف ۱۰۰ هزار ریال قطری سود خالص سالیانه مالیات بر درآمد اخذ نمی گردد و مودی معاف از مالیات می باشد.

مزایای ثبت شرکت در قطر

  1. عضویت کشور قطر در سازمان تجارت جهانی (WTO)
  2. فرصت طلایی صادرات کالا با توجه به تحریم های گسترده کشورهای عربی
  3. قدرت خرید بالای مردم قطر (ثروتمندترین کشور جهان)
  4. عدم اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشور قطر
  5. امکان شرکت در مناقصه های خصوصی و دولتی ، با توجه به موضوع شرکت ثبت شده
  6. وام های تشویقی جهت سرمایه گذاری با نرخ بهره ی پایین
  7. استفاده از فرصت سرمایه گذاری در پروژه های ملی و بخش خصوصی برای جام جهانی ۲۰۲۲

مدارک مورد نیاز

  • اسکن و ترجمه پاسپورت با حداقل ۲ سال اعتبار
  • یک قطعه عکس رنگی ۴/۳
  • طرح توجیهی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • انتقال سرمایه اولیه شرکت به یکی از بانک های کشور قطر

کفیل قطری کیست؟

حال که در رابطه با شرایط زندگی و انواع شرکت در قطر اطلاعاتی کسب کردید نوبت به آن رسیده تا در رابطه با کفیل در قطر و انواع آن صحبت کنیم. به صورت کلی می‌توان گفت که تمامی استارتاپ‌ها و کسب و کار‌ها برای اینکه بتوانند فعالیت خود را در کشور‌های عربی زبان حاشیه خلیج فارس که قطر نیز یکی از آنهاست شروع کنند نیاز دارند تا با یک شریک تابع قطر همکاری کنند تا بتوانند از حقوق و دستمزد بالا، بیمه درمانی، کمک هزینه مسکن و بسیاری مزایای دیگر بهره‌مند شوند.

اگر بخواهیم کل ماجرای کفیل در قطر را به صورت ساده‌تر شرح بدهیم باید گفت که کفیل یک شریک قطری است که باید حداقل صاحب ۵۱ درصد از سهام شرکتی که قصد راه‌اندازی آن را دارید باشد تا بتوانید بدون محدودیت‌های قانونی و به صورت رسمی در قطر شرکت ثبت کنید. البته لازم به ذکر است که کفیل‌ها به دو دسته کفیل سایلنت و کفیل اکتیو تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

کفیل قطری

کفیل سایلنت

کفیل سایلنت تمام اختیارات خود را از هیئت مدیره و سهام خودش را به صاحبان کسب و کار منتقل می‌کند و فقط حق کفالت خود را به صورت دوره‌ای که می‌تواند ماهانه و سالانه باشد دریافت می‌کند به عبارت دیگر این نوع کفیل در قطر یا هیچ گونه تخصصی در مسائل تجاری نداشته و تنها سرمایه دار است و یا قصد دخالت در کار را ندارد و قصد دارد تا تمام مسئولیت‌ها و اختیارات را به شما منتقل کرده و خود دخالت نکند.

کفیل اکتیو

کفیل اکتیو در قبال سهامی که از استارتاپ دریافت می‌کند مجموعه‌ای از خدمات را به آن کسب و کار ارائه می‌دهد که این خدمات در طی قراردادی که بسته می‌شود قابل تغییر است اما عموما این خدمات که توسط این نوع اکتیو کفیل در قطره ارائه می‌شود خدماتی همچون حمایت‌های مالی افزون، حمایت‌های تجربی و تخصصی و ارائه راهکار‌ها و موارد اینچنینی می‌باشد و برای عزیزانی که برای اولین بار قصد راه‌اندازی کسب و کار این چنینی را دارند توصیه می‌شود کفیلی را پیدا کنند که بتوان از تجربیات و نفوذش استفاده کرد و به عبارت دیگر یک کفیل اکتیو را برای خود انتخاب کند.

جمع بندی

انتخاب یک کفیل مناسب و آینده نگر که معتبر هم باشد به شدت در آینده کسب و کار و خودتان مهم است و می‌توان گفت که تأثیر بسزایی در موفقیت و شکست کسب و کار خواهد داشت اما موضوع تنها پیدا کردن کفیل نیست بلکه مواردی همچون بستن قرارداد و موارد حقوقی پیش از شروع کار اهمیت ویژه‌ای دارد و در چنین مناسبات تجاری در صورتی که از تجربه لازم برخوردار نباشید ممکن است از شما سوء استفاده شده به قول خودمان کلاهبرداری صورت بگیرد که موجب دردسر فراوان خواهد شد.

از همین رو مجموعه گلوبال رجیستر که سال‌ها در این زمینه تجربه دارد قدم به قدم حتی در هنگام بستن قرارداد با کفیل در قطر همراه شما خواهد بود تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به بازار کار پر درآمد کشور‌های حاشیه خلیج فارس وارد شوید. برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.