معرفی

کشور عراق در همسایگی کشورمان در غرب ایران می باشد. عراق یکی از کشورهایی ست که روابط بسیار خوبی با ایران بر قرار کرده و وجه اشتراکات زبادی میان این دو کشور وجود دارد از جمله فرهنگی، مذهبی، تجاری و …

پایتخت کشور عراق شهر بغداد است و یکی از کشورهای خاورمیانه به حساب می آید همان طور که گفته شد ایران یکی از همسایگان عراق در شرق می باشد ترکیه از شمال، از غرب اردن و سوریه و از جنوب با کویت و عربستان صعودی همسایه است.

به دلیل نزدیکی عراق به ایران افراد زیادی این کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. بهترین روش برای سرمایه گذاری ثبت شرکت در کشور عراق می باشد زیرا از این طریق می توانید جهت فروش و بازاریابی کالاها و اقلام خود همچنین دریافت نمایندگی اقدام کنید.

اقتصاد و سرمایه گذاری در عراق

طبق قانون تجارت عراق ثبت شرکت با مالکیت صد در صد اتباع خارجی در عراق وجود دارد و محدودیتی ندارد بدین معنا که بدون نیاز به شریک عراقی می توانید ثبت شرکت انجام دهید. این موضوع باعث سرعت بخشیدن به امور تجاری، مالی و اقتصادی در عراق می شود و سرمایه گذاری در این کشور را آسان می کند.

از مزیت های مهم و اساسی کشور عراق می توان به برگزاری مناقصات و مزایدات به صورت دولتی و خصوصی نام برد که هر ساله برگزار می شوند و باعث جذب سرمایه گذاری در این کشور می شوند. در این مزایده و مناقصه همه ساله شرکت های بزرگ در آن شرکت می کنند و به ارائه کالا یا خدمات مورد نیاز می پردازند که باعث سودآوری و درآمد زیاد برای طرفین معامله می شود. برای شرکت در چنین مزایده و مناقصات الزاما باید برای ثبت شرکت اقدام شود زیرا فقط اشخاص حقوقی اجازه ی شرکت در آن را دارند.

ثبت شرکت در عراق

اگر در کشور عراق شرکت ثبت کنید و فعالیت رسمی خود را آغاز کنید با گذشت زمان و ادامه ی فعالیت شرکت اعتبار آن بالا رفته و باعث پیشرفت های اقتصادی در حوزه ی فعالیت شرکت می شود. کشور عراق پیشرفت های بسیاری در زمینه ی تجارت جهانی و اقتصادی داشته است و شرایط مطلوبی در این راستا خواهد داشت چه بسا با ثبت شرکت در عراق و خلق فعالیت های تجاری، مالی، بازرگانی و اقتصادی باعث اعتبار و اعتماد و شناخته شدن بین اشخاص و اصناف عراقی و غیر عراقی فعال در عرصه ی بازار این کشور خواهید شد.

ثبت شرکت با مالکیت صد در صدی در عراق

جهت ثبت شرکت خود در عراق با ما تماس بگیرید

مزایای ثبت شرکت در عراق

بدون نیاز به شریک یا سهامدار عراقی می توانید ثبت شرکت با مالکیت صد در صدی داشته باشید افتتاح حساب بانکی از طریق شرکت ثبت شده در بانک های دولتی و خصوصی عراق امکان پذیر می باشد. در کشور عراق همچون ایران می توانید به راحتی به خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول بپردازید. با ثبت شرکت می توانید برای خود و مالکین و سهامداران اقامت بگیرید.

اگر از طریق ثبت شرکت در عراق به تجارت مشغول شدید اعتماد و اعتبار بیشتری برای خود در عراق جذب می کنید. اتاق بازرگانی عراق به اشخاص حقوقی کارت بازرگانی ارائه می دهد و مجوزهایی که در خصوص راه اندازی خط تولید هستند صادر می شود همان طور که گفته شد با ثبت شرکت در عراق امکان صادرات و واردات از کشور عراق هم امکان پذیر خواهد شد.

براساس قانون تجارت عراق اتباع خارجی می توانند مالک ۱۰۰ درصد سهام یک شرکت عراقی باشند بنابراین در این کشور الزامی به داشتن یک شریک بومی نیست.

نگاهی به انواع ثبت شرکت در عراق

شرکت های سهامی خصوصی و مختلط: که حداقل تعداد اعضا برای این نوع شرکت ۵ نفر می باشد و از طریق پذیره نویسی امکان تامین سهام وجود دارد. مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت آورده و سهام آنها می باشد. این نوع شرکت مناسب فعالیت هایی همچون شرکت های سرمایه گذاری مالی و شرکت های بیمه می باشد. سرمایه اعلامی برای شرکت الزاما در حساب شرکت تایید نام شده در یکی از بانک های معتبر عراقی واریز می گردد.

شرکت های فردی: طبق قانون تجارت عراق شرکت هایی با نام شرکت فردی در این کشور تاسیس می شوند یک شخص حقیقی به تنهایی می تواند آن را اداره کند نام دیگر این شرکت طرح فردی می باشد.

شرکت های تضامنی: تعداد اعضای این نوع شرکت می تواند از ۲ تا ۲۵ نفر شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

شرکت های بسیط یا ساده: این نوع شرکت باید از حداقل ۲ تا ۵ نفر عضو داشته باشد. بر اساس قانون تجارت عراق اوراق ثبتی که برای این نوع شرکت تنظیم می شود باید توسط مسئول ثبت اسناد در دادگاه تایید شود و صحت مدارک تایید گردد. اعضای شرکت باید یک نسخه از اوراق تایید شده به بایگانی اداره ی ثبت شرکت های عراق تحویل دهند. این امر برای مالکان این نوع شرکت اجباری است.

شرکت محدود خصوصی و مختلط: بی شک می توان گفت یکی از پرطرفدارترین شرکت های ثبتی در عراق می باشد که تعداد اعضای مورد نیاز آن از ۲ تا ۲۵ نفر می باشد هر شخصی با توجه به میزان سهامش در سود و زیان شرکت سهیم است. نکته قابل توجه این است که یک شخصیت حقوقی از بخش دولتی امکان ثبت شرکت مختلط را دارد ولی اگر سهام بخش دولتی از ۲۵ درصد کمتر باشد این شرکت محدود خصوصی محسوب می شود.

مالیات ثبت شرکت در عراق

در خصوص سال مالی در کشور عراق باید گفت که شروع آن از ۳۱ آگوست است و همه ی شرکت ملزم هستند حداکثر تا این تاریخ ترازنامه عملکرد مالی و سالیانه خود را جهت رسیدگی به اداره ی امور دارایی و مالیاتی ارائه دهند تا مشمول جریمه های مالیاتی نشوند حتی کسانی که هیچ گونه عملکردی هم نداشته اند باید گزارش عدم فعالیت خود را در این تاریخ گزارش دهند. میزان پرداخت مالیات بر درآمد در کشور عراق ۱۵ درصد از سود سالیانه می باشد. که هیچ تفاوتی میان سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود ندارد.

چند نکته در خصوص شرکت های ثبت شده در عراق

۱- بعد از تاسیس شرکت اخذ مفاصا حساب مالیاتی برای شرکت الزامی است

۲- هر شرکتی در عراق وکیل تسخیری خواهد داشت که سالیانه اعتبار آن تمدید خواهد شد

۳- حسابرسی از شرکت سالیانه صورت می پذیرد

۴- مدارک ثبتی شرکت هر ساله به روز رسانی خواهد شد طبق قوانین موجود

طبق قوانین حاکم بر ثبت شرکت ها در عراق فقط می توان از اسامی عربی یا کردی در نام شرکت استفاده کرد علاوه بر این می توان کلا با یک نفر در عراق شرکت ثبت کرد که این موضوع از اهمیت دو چندانی برخوردار است. نام های شرکت باید ترجیحا دو سیلابی باشد.

مدارکی که برای ثبت شرکت در عراق مورد نیاز است

۱- پاسپورت با اعتبار ۶ ماهه به همراه ترجمه رسمی آن

۲- ترجمه رسمی سوابق کاری موجود در ایران

۳- ترجمه رسمی گواهی عدم سوء پیشینه

۴- تاییدیه سفارت جمهوری عراق