معرفی OECD

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی، که به انگلیسی Organization for Economic Co-operation and Development شناخته می شود و مخفف آن OECD است. این سازمان بین‌المللی را ۳۷ عضو تشکیل می دهند، که همۀ آن ها به اصول و قوانین دموکراسی و اقتصادی متعهد هستند. به عبارت دیگر این سازمان بین‌المللی، تصمیم گیرنده عمده مسائل اقتصادی است. سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی OECD، در سال ۱۹۴۸ میلادی و به عنوان سازمان همکاری اقتصادی اروپایی، تاسیس و کار خود را رسما شروع کرد. در حال حاضر، مقر اصلی OECD در شهر پاریس واقع شده است.

این سازمان که در ابتدا موسسه ای نوپا بود، برای اجرایی کردن طرح بازسازی کشورهای اروپایی حادثه دیده از جنگ جهانی دوم تشکیل شد؛ که مدیریت این مجموعه به عهده رابرت مارژولین فرانسوی بود. این طرح در ابتدا به اسم برنامهٔ مارشال، توسط ایالات متحدهٔ آمریکا برای اجرای طرح بازسازی کشور های اروپایی و برای مبارزه با کمونیسم ارائه شده بود.

در سال های بعد از تاسیس این موسسه، کشورهای غیر اروپایی دیگری هم به این سازمان ملحق شدند و در سال ۱۹۶۱ میلادی، در جلسه ای آیین نامه ای جدید در عرصه اقتصاد و توسعه آن ارائه کردند. فعالیت این سازمان به دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه است. در OECD، سهمیه ای برای نمایندگان ملل وجود ندارد و همچنین موقعیت های استخدامی، بر اساس تجربیات و شایستگی های افراد و ملیتشان است و نه صرفا جنسیت آن ها و همگی از شرایط یکسانی برخودار می باشند.

گذشتهٔ OECD

تاریخچه این سازمان را می توان به دو بخش تقسیم کرد: در سال های ۱۹۶۱ تا ماه دسامبر ۱۹۷۳، کشورهای غربی در زمینه هایی همانند رشد اقتصاد در عرصه جهانی، مبحث اشتغال، کنترل نوسانات بازارهای ارز و کاهش تورم و غیره فعالیت داشتند. از سال ۱۹۷۴، اکثر کشورهای غربی با بحران انرژی و پیامدهای ناشی از این پدیده روبه رو شدند. این چالش جدید در سازمان پیچیده شد و این امر سبب شد تا امروزه مرکز توجه و از وظایف اصلی این سازمان، به بررسی و حل مشکلات اقتصادی داخلی کشورهای غربی که بیشتر اعضای OECD را تشکیل می دهند، تبدیل شود.

OECD

کشورهای عضو سازمان OECD

کشورهای بلژیک، اتریش، استرالیا، کانادا، شیلی، لیتوانی، دانمارک، جمهوری چک، کلمبیا، استونی، فنلاند، مجارستان، فرانسه، یونان، آلمان، ایتالیا، ایسلند، لهستان، هلند، نروژ، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، نیوزلند، پرتغال، اسپانیا، سوئیس، سوئد، لوکزامبورگ، مکزیک، بریتانیا، اسلوونی، اسلواکی، لتونی، جمهوری ایرلند و ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در حال حاضر عضو سازمان OECD هستند.

اعضای سازمان OECD

اعضای اصلی این سازمان را، خوزه آنخل گوریا(دبیرکل و رئیس دبیرخانه)، رینتارو تاماکی، ماری کیوینیمی، داگلاس فرانتز و همچنین ریچارد بوچر، معاون سابق وزارت خارجهٔ آمریکا (معاون های دبیرکل) تشکیل می دهند.

ساختار و دبیرخانهٔ سازمان

ساختار OECD برپایه ۳ اصل می باشد:

  • اعضای اصلی: که هر کدام از این اعضا، نماینده‌ای در شورای حکام سازمان دارند. در اصل قدرت تصمیم گیری در این سازمان، بر عهده شورا می باشد و تصمیمات گرفته شده توسط دبیرخانه اجرا می شوند. این شورا از یک نماینده هر کشور به علاوه نماینده ای از کمیسیون اروپاست. جلسات این شورا، سالی یک بار و برای گفت و گو بر سر مسائل مهم و همینطور تعیین اولویت ها در امور سازمان و در سطح وزیران کشورهای عضو برگزار می‌شود.
  • کمیته‌های سازمان: که برای زمینه های گوناگون، کمیته تخصصی دارد. نمایندگان ۳۰ کشور عضو OECD، به بررسی نظرات و پیشرفت های حاصل در زمینه های مختلفی مانند قتصاد، تجارت، علم، اشتغال، آموزش و پرورش، مالی در کمیته های مخصوص به خود، گردهم می‌آیند. نزدیک به ۲۰۰۰ کمیته و گروه های کارشناسی در این باره تشکیل شده است. در هر سال و در حدود۴۰۰۰۰ کارشناس، در اجلاس های برنامه ریزی شده توسط کمیته OECD، در جهت ارائه نظرات و ایده های خود و همچنین همکاری با سازمان، شرکت کرده و برای تبادل اطلاعات هرچه بهتر از شبکه OLISnet استفاده می کنند.
  • دبیرخانهٔ سازمان: دبیرخانه زیر نظر دبیرکل سازمان است و چهار نماینده برای جانشینی در نظر گرفته شده است. ریاست شورا نیز بر دوش مدیر کل است که در ایجاد رابطه میان نمایندگان ملل مختلف و دبیرخانه نقش اساسی ایفا می‌کند. دبیرخانه سازمان به کارگروه‌های متفاوتی تقسیم شده و دارای ۲۵۰۰ کارشناس می باشد. دبیرخانهٔ های سازمان شامل گروه های: مدیریت و قوانین مالیات، کارگروه تحصیلات، مرکز کارفرمایی و توسعهٔ محلی، توسعهٔ همکاری‌ها و … که مجموعه ای از اقتصاد‌دان ها، وکیل، دانشمند و دیگر کارشناسان در این گرایش ها مشغول تحلیل و بررسی می باشند.

اهداف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

OECD، برای کشور های عضو این سازمان شرایطی را فراهم آورده تا دولت ها بتوانند اقتصاد و سیاست های اقتصادی خود را با دیگر کشورها مقایسه کنند و برای حل مشکلات به وجود آمده، با یکدیگر تبادل اطلاعات پرداخته و راه حلی پیدا کنند. در اصل با فراهم کردن این شرایط، به دولت ها این اجازه را می دهد تا سیاست هایشان را شکل دهند و توافقات رسمی خود را با دیگر کشورها گسترش دهند. همچنین این سازمان به کمک اعضای خود آمده و بهترین تجربیات سیاسی کشورهای گوناگون را شناسایی کرده و میان سیاست‌گذاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هماهنگی مطلوبی به وجود آورده است.

در این سازمان فشارهای متقابل از طرف کشورها، به شکل نیرویی قدرتمند است که در جهت بهبود سیاست ها و اجرای هرچه بهتر قوانین گام برمی دارند. تبادل اطلاعاتی که میان دولت ها صورت می گیرد، توسط دبیرخانه OECD جمع آوری می شود. همچنین دبیرخانه بر گرایش های اقتصادی کشورها نظارت دقیق و کامل دارد و سیاست‌های توسعه اقتصادی را بررسی و تحلیل کرده و تغییرات تدریجی الگوهای گوناگونی همانند تجاری، کشاورزی، فناوری، مالیات و غیره را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

طی چند ساله اخیر، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در کنار دیگر وظایف خود که شامل تجارت، نظارت بر نمایندگان جامعه معدنی بوده به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز رسیدگی کرده است. مذاکرات متعدد و گوناگونی که در سال های اخیر توسط OECD درباره، وضع قوانین مالیاتی انجام شده باعث پیشرفت چشمگیر و همینطور هموار شدن راه برای انجام قراردادهای مالیاتی دوطرفه در سطح جهانی شده است. در واقع سازمان OECD، نقش هماهنگ‌کننده بین‌المللی را ایفا کرده، که با تاسیس انجمن ضد فسادهای مالی و رشوه در سال۱۹۹۹ ‌از فساد های مالی و رشوه ها جلوگیری می کند.

سازمان اکو دارای هدف های زیادی است همانند:

  • بهبود اقتصاد داخلی و خارجی و کمک به ثبات آن
  • حمایت و کمک به کشور های در حال توسعه و پیشرفت
  • حفظ ثبات مالی
  • هماهنگی های لازم در جهت سیاست های اقتصادی کشورها برای توسعه اقتصادی هرچه بهتر
  • فراهم کردن زمینه و اقدامات تخصصی در عرصه آموزش نیروی کار، کشاورزی و غیره
  • ارتقای سطح زندگی در کشور های عضو سازمان
  • اشتغال کامل
  • ثبات اقتصادی در جهت ارتقای سطح استاندارد های زندگی

مزایای سازمان OECD

  • کمک به رشد اقتصادی پایدار
  • ارتقای سطح زندگی و همچنین ثبات اقتصادی داخلی و بین المللی کشورهای عضو
  • هماهنگی بین سیاست های اقتصادی کشورهای عضو و سایر کشورها
  • برقراری آزادی تجارت در خصوص کالا و خدمات و سرمایه کشورها
  • داد و ستد آموزش و استفاده از تجارب دیگر اعضا
  • تحلیل و بررسی سیاست های اقتصادی ملت ها
  • بررسی مشکلات اقتصادی کشورها و ارائه راهکارهای برای بهبود آن
OECD

مسؤولیت‌های OECD

کارمندان دبیرخانه سازمان OECD در پاریس، وظیفه دارند تا درخواست های ۳۰ کشوری که عضو این مجمع هستند را به طور دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.نمایندگان کشورهای مختلف در این کمیته در باره موضوعات کلیدی، به بحث و تبادل اطلاعات می‌پردازند و در نهایت در مورد این موضوعات کلیدی تصمیم گیری می شود و اجرای آن برعهده شورای سازمان است.

منبع دارایی سازمان

دارایی و سرمایه OECD توسط کشورهای عضو آن تامین می‌شود. کمک‌های ۳۰ کشور عضو نسبت به سرمایه سالانه این سازمان براساس اقتصاد آن کشورهاست. در حال حاظر بزرگ‌ترین کشور کمک‌کننده ایالات متحده می باشد و در حدود ۲۵ درصد بودجه سازمان را تامین می‌کنند و در جایگاه بعدی کشور ژاپن قرار دارد. بر اساس توافقات صورت گرفته، کشورهای عضو سازمان این امکان را دارند تا در خصوص برنامه های که بودجه اصلی آن ها تامین نمی‌شود، کمک‌های مالی جداگانه‌ای به OECD بدهند. بودجه سازمان توسط شورای آن تصمیم گیری و به اجرا می رسد و مقدار آن در سال چیزی در حدود ۳۳۰ میلیون یورو است.

شیوه کاری سازمان OECD

در مرحله اول، اطلاعات لازم در زمینه مورد بحث توسط دبیرخانه جمع آوری می شود و در مرحله بعدی این اطلاعات جمع آوری شده توسط دبیر خانه، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و در مرحله سوم این اطلاعات تحلیل شده در اختیار کمیته سازمان قرار گرفته و کمیته های ذی ربط به بررسی و بحث در مورد آن می پردازند. در مرحله چهارم و پس از بررسی توسط کمیته، نتیجه مذاکرات در اختیار شورا قرار گرفته و شورا بر اساس رای گیری همگانی به تصمیم گیری نهایی می پردازد. سپس نتایج رای گیری شورا ها، برای اجرا به کمیته فرستاده می شود و در نهایت و در مرحله آخر، نظارت بر اجرای تصمیمات گرفته شده برعهده شورای سازمان است.

جلسات OECD

این سازمان دارای جلسات مهم و قابل توجه درباره بررسی امور زیر می باشد:

• جلسه سالیانه شورای وزیران ( وزیران اقتصادی کشورهای عضو)

• مجمع سالانه در مورد مسائل دانش، آمار و خط و مشی کلان

• جلسات موضوعی وزیران در خصوص کار، محیط زیست و ….

• مجمع سالانه OECD، که در این مجمع نمایندگان دولت های عضو سازمان، بازرگانان، جوامع معدنی و رهبران اتحادیه های مختلف دور هم جمع می شوند. این مجمع به شکل کنفرانس برگزار شده و شرکت در آن برای عموم آزاد می باشد.

زمینه های فعالیت سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی

• حوزه اقتصادی: رقابت های اقتصادی، توسعه شهری، روستایی و منطقه ای، توسعه کشاورزی، رشد اقتصاد، توسعه صنعت و تجارت

• حوزه اجتماعی: توسعه اشتغال، آموزش، جامعه و بهبود مسائل رفاهی، ارتقای سطح سلامتی و زندگی، مهاجرت، محیط زیست

• حوزه مالی: بازارهای مالی،کنترل نوسانات بازار ارزی، شرایط بیمه و بازنشستگی، مالیات و سرمایه گذاری

• حوزه حکمرانی: مبارزه با فساد، اصلاح قانون و مقررات، بهبود مدیریتی در زمینه های مختلف و همچنین حکمرانی های عمومی

• در حوزه فناوری: کمک به پیشرفت دانش و تکنولوژی، اقتصاد اینترنتی، حمایت از اختراعات و نوآوری های به روز

OECD

کمیته های در حال فعالیت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

همانطور که پیش تر گفته شد، OECD از کمیته های مختلفی تشکیل شده و در زمینه های گوناگونی در حال فعالیت می باشد. از جمله این کمیته های می توان به کمیتهٔ سیاست‌های اقتصادی، کمیتهٔ کمک به توسعه، کمیتهٔ مدیریت عمومی، کمیتهٔ تجارت بین‌المللی، محیط زیست و کمیتهٔ آموزش، استخدام، نیروی کار و امور اجتماعی اشاره کرد.

• کمیتهٔ سیاست‌های اقتصادی: نهادی اصلی که در زمینه سیاست‌های اقتصادی کشورهای عضو فعالیت می‌کند. در این کمیته مشاوران ارشد اقتصادی کشورهای عضو و همچنین رئیسان بانک های مرکزی در آن فعالیت دارند و در طی سال ۲ الی ۳ بار به تحلیل و بررسی موقیت های گوناگون اقتصادی، مالی و… می‌پردازند.

• کمیتهٔ کمک به توسعه: یکی دیگر از نهاد های اصلی سازمان OECD محسوب می شود که قراردادهای این سازمان را برای همکاری بیشتر با کشورهای در حال توسعه طراحی و تنظیم می‌کند.

• کمیتهٔ مدیریت عمومی: یا کمیتهٔ خدمات مدیریت عمومی، که دبیرخانه سازمان نیز با این کمیته ارتباط تنگاتنگی دارد. از وظایف این کمیته می توان به تشخیص منابع، بازسازی مؤسسات دولتی و پاسخ‌گویی به مسائل، شکل‌دهی سیاست‌ها و اجرای هرچه بهترآن ها و همچنین مشاوره دقیق و شفافیت در اطلاع‌رسانی ها اشاره کرد.

• کمیتهٔ تجارت بین‌المللی: این کمیته، از ارتقای عملکرد تجارت های چندجانبه و همچنین روند آزاد سازی حمایت می کند. در اصل این حمایت به منظور، هدف مشارکت توسعهٔ تجارت جهانی می باشد. حوزه فعالیت های این کمتیه شامل: روابط با کشورهای غیر عضو سازمان، مذاکرات در زمینه مقررات و قوانین تجاری کشورهای عضو با ارائه مشاوره عالی و همچنین حفظ منافع دوطرفه می باشد.

• محیط زیست: همانطور که از این کمیته پیداست، در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت می کند. در آوریل سال ۱۹۹۸ میلادی، وزیران محیط زیست کشورهای عضو OECD، برای همکاری های بیشتر در زمینه محیط زیست تفاهم نامه ای را امضا کردند.

• کمیتهٔ آموزش، استخدام، نیروی کار و امور اجتماعی: یکی دیگر از کمیته های سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی می باشد که در زمینه، توسعهٔ بازار کار و سیاست های لازم در خصوص استخدام نیروی کار فعالیت دارد. هدف کمیتهٔ آموزش، استخدام، نیروی کار و امور اجتماعی، بهره گیری هرچه بهتر از نیروهای انسانی و بهبود بخشیدن به کیفیت و انعطاف‌پذیری نیروی کار در بهترین سطح ممکن و ارائه راهکارهای موثری در سیاست‌های اجتماعی می باشد. این هدف باعث می شود تا میزان بیکاری از طریق شغل هایی با سطح کیفیتی بالا، تا حد بسیار چشمگیری کاهش یابد.

تاریخ انتشار: ۲۵ام بهمن ۱۴۰۰ / دسته بندی: اقتصاد بین الملل / نویسنده: /

نظرات

مطالب مرتبط

دریافت آخرین مطالب ما

ایمیل خود را وارد کنید و آخرین مطالب ما را دریافت کنید

لطفا قوانین حفظ حریم خصوصی را در این صفحه بخوانید.